Så tjänar du pengar på Youtube – 7 enkla steg

wp-content/uploads/2020/08/Spring-Seasonal-Outfits-33.png

Många drömmer om att tjäna pengar på YouTube. Svenska YouTubers som PewDiePie, Bianca Ingrosso och Jockiboi tjänar enorma summor varje år. Men hur tjänar man egentligen pengar på YouTube och hur kommer man igång?

De vanligaste sätten att tjäna pengar på YouTube är genom annonser, samarbeten och donationer.

Här ska vi på ett enkelt sätt gå igenom hur du tjänar pengar på YouTube och vad som krävs för att komma igång.

Hur du tjänar pengar på YouTube

1. Skapa bra innehåll

Lika självklar som den är viktig att komma ihåg. Allt börjar med att du skapar bra innehåll som folk vill kolla på. Det kommer krävas tid, svett och kanske några tårar. 

Det första viktiga steget är att nå 1 000 prenumeranter. Det är nämligen den kritiska gränsen för att börja tjäna pengar på YouTube-annonser. Ett tips i början är att lägga allt ditt fokus på att skapa innehåll innan du tar nästa steg och börjar tjäna pengar. När du börjar få många tittare på dina videos finns det nämligen många olika sätt att tjäna pengar…

2. Annonser

Annonser är det vanligaste sättet att tjäna sina första pengar på YouTube. Du behöver uppfylla följande krav för att komma igång med annonser:

  • Ha mer än 4 000 visningstimmar de senaste 12 månaderna
  • Ha mer än 1 000 prenumeranter
  • Följa YouTubes regler för annonsvänligt innehåll (t.ex. inte innehålla vapen och fula ord)
  • Länka ett AdSense konto (AdSense är Googles annonsplattform och det går snabbt att skapa ett sådant konto)

I början kan det kännas som en omöjlighet att nå 1 000 prenumeranter och 4 000 streamade timmar av ditt innehåll. Vilket av målen som är svårast att nå beror på din valda nisch.

Sätt ett långsiktigt mål och fortsätt skapa bra innehåll. 4 000 streamade timmar av ditt innehåll kan kännas som en enorm milstolpe i början men tänk på att t.ex. 1 000 hela streamningar av en video på 30 minuter motsvarar 500 streamade timmar. 

Hur mycket du tjänar på annonser beror på din valda nisch. En nisch som handlar om finans kan i många fall t.ex. tjäna mer pengar än en kanal som handlar om böcker. Du kan tjäna allt ifrån 50 öre till 40 kronor per 1000 visningar. Det enda säkra sättet att ta reda på hur det ser ut i din nisch är att nå målen och bli godkänd för annonser.

Exempel:
Om du tjänar 10 kronor per 1000 visningar och har 200 000 visningar per månad så tjänar du 2 000 kronor i månaden på annonser.

3. Samarbeten

Har du en YouTubekanal som handlar om grillning så kan du kontakta företag som säljer grillar och erbjuda dem möjligheten att synas på din kanal mot betalning. Har du en YouTube-kanal om vandring så kan du kontakta outdoorföretag osv. Varje YouTube-nisch har potentiella företag som kan vara öppna för samarbeten.

Joakim “Jockiboi” Lundell och Jonna Lundell har över 1 000 000 prenumeranter på deras YouTube-kanal. Tillsammans driver de bolaget Jocke & Jonna som omsätter över 10 MSEK årligen med en ordentlig vinst. 

En stor del av intäkterna kommer ifrån samarbeten där paret visar upp produkter från olika företag. Ett exempel är att paret provkör en bil från Nissan och att det företaget betalar dem för att bilen får synas på deras YouTube-kanal. Hur mycket företag betalar för en specifik deal är svårt att ta reda på. För stora kanaler handlar det ofta om stora summor.

Följande text syns i beskrivningen i vissa av parets YouTube-videos: “Videon innehåller produkt/er som skickats till mig för påseende från företaget eller dess PR-byrå. Detta påverkar ej omdömet då dessa sätts utifrån personliga åsikter som ej påverkas av tredje part.”

En kanal med över 1 000 000 prenumeranter som Jocke & Jonas kan tjäna stora pengar på varje samarbete. Men du behöver inte ha en enorm skara prenumeranter innan du kommer igång med att tjäna pengar på samarbeten. I en smal nisch kan företag börja betala pengar för samarbeten även när du har några tusen prenumeranter.

Exempel:
Ett företag betalar dig pengar för att du ska testa deras ny utomhusgrill på din YouTube-kanal. Förutom att företaget skickar grillen till dig och att du får behålla den så betalar de 5 000 kr.

4. Affiliate program

Du kan tjäna pengar på att länka till produkter relaterade till din YouTube-kanal. Det kallas affiliate och du får betalt i procent om en kund köper något genom länken de klickat på. 

De största affiliate-nätverken i Sverige heter Adtraction och Adrecord och där finns hundratals svenska företag listade.

Exempel på företag som har affiliate program genom Adtraction och Adrecord:

  • Åhlens
  • Bokus
  • Weekday
  • Collector Bank
  • NetOnNet
  • BYGGMax 
  • Och många fler…

Du kan placera länkar till produkter hos företagen i beskrivningarna av din video. Om du t.ex. har en kanal som handlar om mode så kan du länka till Nelly.com i beskrivningen och få en procent per köp som görs genom det klicket. 

Du tjänar ofta runt 2-10% per köp. 

Exempel: Du har en YouTube-kanal som handlar om mode och länkar till en klänning från Nelly.com i beskrivningen till en video. Personen som klickar på länken köper klänningen och Nelly.com betalar 4% i ersättning för varje produkt. Klänningen kostar 1000 kr så du tjänar 40 kr.

5. YouTubes Superchatt 

För dig som vill livestreama och interagera med dina fans. Funktionen kräver att du har 1 000 prenumeranter, är medlem i YouTubes partnerprogram (där det förutom 1 000 prenumeranter krävs att du har 4 000 visningstimmar).

Superchatt ger dina fans möjligheten att betala för att pinna kommenterar i chatten under en livestream.

Exempel: Du håller i en livestream och låter fans betala 20 kronor för att pinna kommentarer i chatten.

6. Donationer

“Om du gillar den här kanalen får du väldigt gärna betala 50 kronor i månaden genom Patreon”. Hört den förr? 

Du kan be dina tittare om donationer som stödjer kanalen och hjälper dig driva den vidare. Du kan be om månatliga donationer såväl som engångs.

Stora kanaler använder ofta patreon.com för att driva in donationer. Plattformen kräver dock 100 000 prenumeranter på YouTube. 

Exempel: Du ber fans stötta kanalen med 50 kronor i månaden genom donationer.

7. Sälja merch

Om du har merchandise som t.ex. tröjor och t-shirtar som är relevanta för dina tittare så är det perfekt att sälja det i dina videos. Du kan även sälja digitala produkter som t.ex. en e-bok eller ljudböcker.

Exempel: Du trycker t-shirts med katter eftersom att du har en kanal som handlar om just katter och säljer dem i dina videos.

3 steg för att komma igång med din YouTube-kanal

1. Välj nisch och målgrupp

Nyckeln för att bli en bra YouTuber är att välja en nisch som du tycker är rolig och är intresserad av. Du ska förhoppningsvis göra många videos så välj en nisch som du verkligen vill grotta ner dig i. 

Exempel på nischer som du kan välja på:

  • Mode
  • Mat
  • Sport
  • Skönhet
  • Hälsa
  • Musik
  • Komik

2. Välj format

Sätt en plan för vilken typ av filmer du ska spela in. Ska du fokusera på att testa produkter? Ska du vlogga eller kanske intervjua människor? Spika formatet och skaffa utrustning därefter. Börja enkelt och köp mer utrustning efter hand.

3. Skapa kanalen och sprid budskapet

Dags att köra igång! 

Sätt ett mål om hur ofta du ska skapa videos och håll dig till det. En bra rutin är att posta en video i veckan. Du kommer bli bättre under tiden så sätt inte för höga förväntningar på dig själv i början. Tänk på att många av de kända personerna på YouTube började med riktigt enkla videos. 

3 exempel på svenska YouTubers som tjänar mycket pengar

1. PewDiePie

Felix Kjellberg från Göteborg, känd under smeknamnet PewDiePie, är en av världens största YouTuber med över 100 miljoner prenumeranter. Han började sin karriär genom att kommentera action- och skräckspel och utökade sedan med alla möjliga spel. Han rörde sig därefter bort från spelkommenterandet till bredare innehåll och kan nu kallas underhållare eller komiker. 

PewDiePie beräknas tjäna långt över 10 miljoner i månaden bara på YouTube-annonser. Förutom annonser tjänar han även pengar på:

  • Att sälja merch som kepsar, t-shirts och tröjor
  • Samarbeten med företag som t.ex. Happy Socks
  • Affiliatelänkar
  • Live streamar exklusivt på YouTube

2. Roomie

Joel “Roomie” Berghult slog igenom med YouTube-videon “One guy 14 voices” där han imiterar 14 kända artister. Joel har fortsatt att publicera liknande videos och har nu över 6 miljoner prenumeranter.

3. RobTopGames

RobTopGames är ett bra exempel på hur man kan använda YouTube för att göra reklam för sitt företag.

Kanalen drivs av den svenska spelutvecklaren Robert Topala där han publicerar korta videos med utdrag från hans egna spel. Det fungerar därmed som en utmärkt marknadsföringskanal för hans egna spel. Hans bolag Robtop Games omsätter över 50 MSEK med en vinst på över 40 MSEK. Kanalen har idag över 5 miljoner prenumeranter. 


Ekonom bosatt i Göteborg och grundare av Parapedia. Vill hjälpa människor ta bra beslut med sina pengar.

Läs mer
Hur mycket kostar en hund? Är du sugen på att skaffa hund men osäker på vad det faktiskt kostar? I den här artikeln går vi igenom hur mycket olika hundraser kostar att köpa samt vad det kostar …
SAVR och Avanza är två rebeller i svenska finansbranschen. Båda företagen jobbar för att sänka avgifterna som storbankerna tar av småspararna.  SAVR är en plattform med över 1 300 fonder med ra…
Fello och Vimla är två populära operatörer som både erbjuder bra abonnemang till låga priser. Vad skiljer abonnemangen åt och vilket är bäst? Här korar vi vinnaren mellan Fello och Vimlas mobilabo…

Tänk på att investeringar i värdepapper och fonder alltid innebär en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.